A tolmácsolás bizalmi munka; a megrendelőnek meg kell bíznia a tolmácsban, a tolmácsnak pedig nem szabad visszaélnie a belé vetett bizalommal. Nem is kérdés, hogy miért van ez így, de talán érdemes egy kicsit jobban belemenni a témába, hogy rávilágítsunk, miért lehet és kell megbízni egy tolmácsban.

Tolmácsolás közben rengeteg bizalmas információ hangzik el; hogy mást ne is említsünk meg, üzleti titkok százairól tudna mesélni minden tapasztalt tolmács. Ezeknek azonban nem szabad napvilágra kerülniük, hanem csak a tárgyaló felek tudhatnak róluk, a tolmácsnak pedig meg kell őriznie őket. Ez egyrészt becsület dolga, másrészt a józanész is ezt diktálja, hiszen ha a tolmács szivárogtat, az rövid úton kiderül, és máris búcsút mondhat a szakmai elismerésnek, a további megbízásokról nem is beszélve, mi több, akár egy peres eljárásra is számíthat. Aki tolmácsol, az egyrészt tisztában van ezzel, másrészt valószínűleg szeretne megélni a tudásából, és ha elveszíti a bizalmat, az alapoktól kell újrakezdenie mindent, ha ez egyáltalán lehetséges. További szempont, hogy a tolmácsok között oda-vissza történnek az ajánlások, és egy kolléga sem szeretne kellemetlen helyzetbe kerülni a másik miatt (sem). Emiatt is tartózkodnak a tolmácsok attól, hogy a kollégákkal vagy bárki mással megosszanak ilyen jellegű információt. Lássuk be, erre senkinek nincs szüksége, éppen ezért meg lehet bízni abban, hogy a tolmács megőrzi a rá bízott titkokat, valószínűsíthetően sokkal inkább, mint a másik üzletfél vagy egy házon belüli munkatárs.

Egy másik kérdés, hogy mennyire lehet megbízni a tolmácsban annak kapcsán, hogy amit fordít, az tökéletesen egyezik azzal, amit a tárgyalópartner mondott. Nos, itt ismét csak meg kell bíznunk benne, azonban érdemes tudni, hogy egy tolmács módosíthat a szövegen, de soha nem rosszhiszeműségből. Az esetek többségében a tolmácsolás közbeni szövegmódosítás csak azt a célt szolgálja, hogy a másik fél a szöveg mondanivalóját értse meg, és ne csak a szavakat egymás után. Lehetnek olyan helyzetek, amelyek kínos szituációkat, félreértéseket, sőt, konfliktust szülhetnek, ha a tolmács nem lép közbe, és simítja el a dolgot a maga eszközeivel. Fontos szem előtt tartani, hogy a tolmács nem csupán fordító, de kommunikációs szakember is, aki mindig az ügyfelei érdekében cselekszik.

Ha tolmácsolásra van szüksége, forduljon hozzánk bizalommal megadott elérhetőségeinken!

Telefon:+36 20 3455 041
E-mail:info@tolmacsiroda.hu
Elérhetõségek
HTML Snippets Powered By : XYZScripts.com