Avagy a tolmácsberendezés minőségének fontosságáról


Korábban már írtam róla, hogy mi a hátránya, ha fontos tolmácsolási feladatot kezdő tolmácsra vagy esetleg ismerősre bízod. Tehát utánanéztél, és kiválasztottad a megbízható tolmácsirodát, egyeztettél a tolmáccsal, elégedetten hátradőlhetnél… De mint ahogy már láthattad, a tolmácsok munkáját egy sornyi speciális berendezés segíti, így nem árt kicsit részletesebben kitérni az eszközökből felmerülő esetleges hibákra.

Milyen a jó tolmácsberendezés?

A tolmácsberendezés a minőségi rendezvények egyik kulcsa. Kívülállóként azonban nehéz megállapítani, hogy mitől jó egy berendezés vagy éppen mitől teszi szinte élvezhetetlenné a hallgatóság számára az előadást.

Szinkrontolmács

A rossz tolmácsfülke

Nagyon gyakori hiba, hogy van ugyan tolmácsfülke, de nem felel meg az elvárásoknak: nincs hangszigetelése vagy szellőzése. Mi történik, ha nincs szellőzés? A tolmács is ember és így levegőt kell vennie. Ha nem szellőzik a fülke, akkor ki fogja nyitni az ajtót, ami azért baj, mert kihallatszik a tolmács hangja, ami zavarja a hallgatóságot, vagy a tolmács munkáját. Mi van, ha nincs hangszigetelés? Ugyanaz a végeredmény, mintha kinyitotta volna az ajtót…

Szűk a tolmácsfülke

Szinkrontolmácsoláskor két személynek kell a tolmácsfülkében ülnie, ha túl szűk a fülke, kénytelenek lesznek kinyitni az ajtót.

Szinkrontolmács

Nilda Ferrari


A vevőkészülék technikailag rossz

A tolmácsfülkében lévő vevőkészülék műszaki paraméterei is fontosak. A vevőkészüléknek több csatornásnak kell lennie, ellenkező esetben a tolmács ugyanarra a csatornára beszél. Ha egyirányú a fordítás, akkor ez kevésbé zavaró, ám ha oda-vissza kell fordítani, akkor mindenki hallja magát idegen nyelven is. Ilyenkor szokta a hallgatóság fel-le kapkodni a fülhallgatót. A profi technika több csatornát kezel, így kényelmes és sokkal élvezetesebb.

Elhasználódott a vevőkészülék

Sajnos gyakori, hogy a vevőkészülék igencsak le van amortizálódva. Gyenge minőségű, foszlik róla a szivacs. Ez a konferencia résztvevőket általában nagyon is zavarja, érthető módon. Ez nagyjából olyan, mintha a rendezvényhelyszínen koszos lenne a mosdó, vagy ihatatlan a kávé. Nagyon sokat ront egy koszos készülék az élvezeti értéken. Nem csak a hang minősége nem lesz az igazi, egyszerűen senki sem szeret egy koszos, rendetlen fülhallgatót a fején tartani egész álló nap.

Fejhallgató

Tolmácspult nem működik

A tolmácspult az, amit a tolmács a fülkében kezel. Feltéve, hogy kiigazodik rajta, használható és működik. A legrosszabb, ha félig működik, recseg, rosszul szigetel és így a kimenő hang zavaros, sistereg.

Nincs vagy nem megfelelő a hangosítás

A hangosítás ugyan egy külön terület, de mindenképpen szükséges, mindkét irányba. Mind az előadó, mind a közönség részére. A hangosítással kapcsolatban van néhány egyszerű trükk, amelyekre sokszor még a gyakorlottak sem gondolnak, de ha a szervező szem előtt tartja, sokkal jobb lesz a végeredmény.
1) Az előadói asztalnál több mikrofon szükséges, hogy ne kelljen egymásnak adogatni a mikrofont panelbeszélgetéskor.
2) Van előadó, aki a csíptethető mikrofont részesíti előnyben, így szabaddá válik mindkét keze, tud gesztikulálni, tapsolni, lézermutatót vagy más segédeszközt két kézzel is megtartani. Ugyanakkor van olyan előadó, aki nem szereti, ha „bedrótozzák”, jobban kedveli a kézi mikrofont. Harmadik lehetőség a pulpitus mikrofon, amikor mindkét kéz szabad, viszont egy helyben kell maradni. Érdemes az előadókkal a rendezvény előtti napokban egyeztetni, hogy milyen mikrofont szeretnének használni.
3) Legyen legalább egy, de inkább két mikrofonja a hallgatóságnak is, amelyet kérdésnél használhatnak. Lehet, hogy a terem mérete nem indokolja a mikrofon használatát, viszont mikrofon nélkül nem fogja hallani a tolmács a kérdést. Ilyenkor elkezd a tolmács integetni, hogy nem hallja, ekkor idegen nyelven teszik föl a kérdést, amit meg a többi hallgató nem ért… Ebbe a kedvezőtlen folyamatba nem szoktak belegondolni a szervezők. Fontos továbbá és erre sem szoktak gondolni, hogy legyen legalább egy személy, aki körbeviszi a mikrofont és akinek van kérdése, az kézfeltartással jelezze és várja meg a mikrofont.
4) Az intelligens hangosítási rendszerben be lehet állítani, hogy egyszerre legfeljebb hány mikrofon lehet bekapcsolva. Így a rendszer önmagában moderál is, nem lesz (túl sok) közbeszólás, hallgató és tolmács egyaránt kényelmesen követni tudja az elhangzottakat.

A tolmácsberendezés elhelyezése – a tolmács lássa az előadást
A tolmácsberendezés elhelyezése több szempontból is fontos!

A tolmácsnak szükséges, hogy lássa az előadást, legyen tisztában azzal, amit tolmácsol. Volt már példa az ellenkezőjére, nem egészséges. Az esetek többségében a tolmács ugyanabban a teremben van, ahol az előadó. Előfordul olykor, hogy a tolmácsfülke nem fér be egy terembe, ilyenkor más teremből kell tolmácsolni. A tolmácsnak ilyenkor is kell élőkép, legalább monitoron látnia kell az előadást, különben nem érti, hogy mit tolmácsol, ami pedig óriási problémákat okozhat.

A technikus személye és megjelenése

Maga a technikus fontos a megjelenés szempontjából is. A technikus legyen diszkrét megjelenésű és ápolt, valamint beszéljen egy kicsit angolul, ha interakcióba kell lépni az előadóval. Mivel ő tölti fel a laptopra az előadás anyagát és ő állítja be a mikrofont, szüksége lesz a nyelvismeretre.

 

Telefon:+36 20 3455 041
E-mail:info@tolmacsiroda.hu
Elérhetõségek
European Masters Tolmácsiroda Kft. | +36 20 3455 041 | info@tolmacsiroda.hu | 1193 Budapest, Mikszáth Kálmán utca 7.
HTML Snippets Powered By : XYZScripts.com